Najnowszy raport OC&C Fundex: Polacy chcą płacić więcej za rozrywkę!

Czy marki i inwestorzy potrafią wykorzystać biznesowo rosnącą skłonność do zapłaty polskich konsumentów?

Najnowszy raport OC&C Fundex to pierwszy tego rodzaju raport w skali świata. Badanie ankietowe na grupie ponad 40 000 konsumentów, którzy oceniali 650 największych marek świata w sektorze hotelarskim i rozrywkowym pokazuje, gdzie konsumenci najchętniej spędzają swój wolny czas i gdzie bawią się najlepiej. W polskiej edycji rankingu wzięło udział 77 marek z branży hotelarskiej i rozrywkowej. Które z nich są najlepiej oceniane przez Polaków? Jak biznes może efektywnie wykorzystać wiedzę na temat preferencji rozrywkowych społeczeństwa?

Liderzy polskiej edycji rankingu Fundex oceniani przez swoich klientów byli w 9 podsektorach szerokorozumianej branży rozrywkowej oraz w 3 kategoriach indywidualnych.

Ulubione marki Polaków w sektorze hotelarskim i rozrywkowym – wyniki Polskiej edycji rankingu OC&C Fundex 2019

I tak o to najlepiej ocenianą przez Polaków restauracją jest sieć Da Grasso, którą klienci lubią m.in. za zadowalające porcje, przemiłą obsługę, a także wysoką jakość produktów. Najlepszą restauracją typu Fast Food w ocenie Polaków jest KFC, a najchętniej odwiedzaną kawiarnią Pijalnie Czekolady Wedel. Liderem polskiej branży hotelarskiej okazała się sieć Sheraton, a ulubionym Parkiem rozrywki Polaków jest bezdyskusyjnie Energylandia. Cinema City – zwycięzca w kategorii Najlepsze Kino przekonało do siebie Polaków m.in. najlepszą jakością obrazu i dźwięku, a sportowa atmosfera wzmacniana przez miły i profesjonalny personel w Fitness World miała niewątpliwy wpływ na zwycięstwo właśnie tej firmy w kategorii Najlepszy Klub Fitness. 

Czy biznes ma jednak pomysł na monetyzację tego trendu społecznego?

Jeżeli chodzi o kategorie indywidualne to ponownie Energylandia pozostawiła konkurencję daleko w tyle w kategorii Najlepsza Zabawa, a Hotele Gołębiewski są liderem polskiej branży rozrywkowej w kategorii Najlepsza Obsługa. Wielkim zaskoczeniem rankingu jest pozycja Rynku Głównego we Wrocławiu, który został niekwestionowanym liderem całego rankingu Fundex 2019 w Polsce. Jest to miejsce najwyżej oceniony przez Polaków ze względu na wyjątkową atmosferę, możliwość doświadczania pozytywnych emocji i dobrej zabawy. O czym to świadczy? Miejsca stwarzające możliwość interakcji z innymi ludźmi, wspólnego przebywania i doświadczania, są tym czego polscy konsumenci coraz częściej aktywnie poszukują. Jest to trend wobec którego marki zarówno w branży rozrywkowej, ale także konsumenckiej nie powinny pozostawać obojętne.

Niestety marki jeszcze nie do końca nauczyły się odpowiadać na potrzebę swoich klientów związaną z potrzebą doświadczania, socjalizacji i zabawy– komentuje Marek Zdziech – jeden z autorów badania Fundex w Polsce, Partner Zarządzający warszawskim biurem OC&C Strategy Consultants. „Z naszych obserwacji rynku i branży coraz klarowniej wynika, że kieszenie Polaków otwierają się w miejscach, gdzie są warunki i atmosfera do socjalizacji i doświadczania. Nasze bogacące się społeczeństwo aktywnie poszukuje miejsc, gdzie może spędzić wolny czas i dobrze się bawić w towarzystwie innych ludzi, doświadczać nowych wrażeń i przeżywać emocje. Tym samym skłonność klienta do zapłaty za usługi w takich właśnie miejscach jest znacznie wyższa niż w klasycznej restauracji czy kinie, a co ważniejsze wyższe ceny nie wpływają na pogorszenie odbioru miejsca przez klientów” – dodaje Zdziech.

Czyżby Polacy byli nareszcie w tym momencie rozwoju społeczno-gospodarczego, w którym nie tylko chcą, ale już mogą płacić więcej za doświadczenia i rozrywkę? Odpowiedź brzmi.. TAK! Warto zastanowić się dalej czy rynek oferuje wystarczającą ilość takich miejsc? W ocenie OC&C Strategy Consultants jest to interesująca przestrzeń rynkowa gotowa do zagospodarowania przez inwestorów, właścicieli centrów handlowych, a nawet marki konsumenckie.

Co ten wzmacniający się w społeczeństwie trend oznacza dla branży rozrywkowej i konsumenckiej? Niewątpliwie czas na zmiany w strategiach marketingowych! Czasy tryumfu marketingu produktowego dobiegają końca. W tej chwili powinien on ustąpić miejsca „marketingowi doświadczeń”!

Hmmm, czy moja firma to marka, która pozwala klientom doświadczać i dobrze się bawić?

Aby każda z firm mogła odpowiedzieć sobie na to pytanie eksperci OC&C przygotowali specjalną listę pytań kontrolnych. Jeżeli na którekolwiek z poniższych pytań pada odpowiedź negatywna – jest to obszar do poprawy nad którym już dziś należy zacząć pracować na poziomie strategicznym.

  • Czy naprawdę wiesz, kim są Twoi klienci i co jest dla nich ważne?
  • Czy wystarczająco dobrze spełniamy swoją podstawową funkcję biznesową – dostarczamy klientom dobre produkty / usługi?
  • Czy proporcje inwestycji w naszą ofertę i doświadczenie klientów są właściwe?
  • Czy pozycjonowanie naszej marki naprawdę ją wyróżnia? Czy nasi klienci się z tym zgadzają?
  • Czy grono naszych odbiorców jest wystarczająco szerokie?
  • Czy nasza model operacyjny daje nam autentyczną przewagę rynkową?
  • Czy nasza oferta jest wystarczająca, aby zachęcić klientów do powrotu?
  • Czy nasi klienci bawią się u nas tak dobrze, jak byśmy chcieli?

Moja marka nie jest tak „fajna” w ocenie klientów jak byśmy chcieli? Czas to zmienić! Ale jak się do tego zabrać?

Jeżeli Twojej marce brakuje tego czegoś, co sprawia, że klienci dobrze się bawią i chętnie do Ciebie wracają to znak, że najwyższy czas na zmiany w strategii rynkowej. Raport OC&C Fundex podpowiada, podpowiada jak w kilku prostych krokach opracować strategię ukierunkowaną na dobrą zabawę i szereg pozytywnych doświadczeń dla Twoich klientów.

Po pierwsze świeże podejście

Klienci zazwyczaj bawią się lepiej, jeżeli mogą uciec od szarej codzienności i wypróbować coś nowego. Marki mogą wykorzystać tę obserwację na swoją korzyść i zachęcać klientów, by byli bardziej odważni podczas dokonywania wyborów. Innowacyjność oferty odgrywa dużą rolę, ale cena poszczególnych opcji i sposób ich prezentacji klientom również mogą sprawić ogromną różnicę.

Po drugie stwarzaj warunki do przeżywania doświadczeń, którymi można dzielić z innymi

Mimo że nie ma jednego sposobu na dobrą zabawę, większość zależy od tego, w jaki sposób komunikujemy się z ludźmi, z którymi przebywamy. Marki, które są fajne, to rozumieją – zapewniają otoczenie i ofertę, która łączy ludzi i zachęca ich do rozmowy (oraz do dzielenia się wrażeniami na Instagramie). Doświadczenia gości często będą „porozrzucane” wokół punktów dobrej zabawy, które zostały tak zaprojektowane, aby sprzyjały rozmowie.

Po trzecie, dobra zabawa to sport zespołowy

Najlepiej oceniane marki w kategorii Dobra Zabawa mają silnie zaangażowane zespoły, które identyfikują się w pełni z wartościami marki. Musi to być jednak autentyczne – marnej obsługi nie nadrobisz najlepszymi sztuczkami. Niezależnie od tego, czy to zespół tworzy dobrą zabawę, czy tylko ją umożliwia, wrażenie jest wpisane w jego DNA i sposób, w jaki jego członkowie komunikują się z gośćmi. W Hotelach Gołębiewski nawet obsługa odpowiedzialna za czystość w hotelu jest zachęcana do rozmowy z gośćmi.

Po czwarte, uważaj na elementy, które psują nastrój

Wyniki badania OC&C Fundex wskazują, że można zidentyfikować pewne elementy, które wyraźnie psują dobre wrażenie. Bardzo powolna obsługa, niski lub niespójny standard bądź wątpliwa relacja jakości do ceny – to tylko kilka z nich. Trudno oczekiwać od gości, że będą się dobrze bawili, jeżeli całe wieki czekają na swoją kolej przy barze, martwią się o wysokość rachunku lub muszą korzystać z brudnych toalet. Wpadka w choćby jednym z tych obszarów sprawia, że cały czar pryska.

Jak pokazuje raport OC&C Fundex 2019 ta trudna do zdefiniowania dobra zabawa staje się nie tylko potężnym narzędziem marketingowym, ale jednym z filarów strategii rynkowych marek nie tylko z branży rozrywkowej, ale również w retailu i biznesie konsumenckim. Marki muszą już dziś pracować nad nową ofertą wartości dla swoich klientów, która oferuje im niepowtarzalne doświadczenia i szereg pozytywnych emocji, które lojalizują klienta z marką, napędzają nowy wymiar marketingu szeptanego także w sieciach społecznościowych. Raport Fundex pomaga markom zmierzyć się z najnowszymi trendami konsumenckimi i wyzwaniami w branży dając szereg wskazówek wyznaczających trasę do tytułu lidera w branży.

Cały raport dostępny tutaj.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Raportu OC&C Fundex 2019 skontaktuj się z nami:

Anna Sierakowska, Marketing Manager
anna.sierakowska@occstrategy.com
tel. +48 885 851 183

OC&C Strategy Consultants to międzynarodowa firma doradcza, która od ponad 30 lat wspiera marki z sektora rozrywkowego oraz hotelarskiego w tworzeniu wygrywających strategii rynkowych. Firma jest też uznawana za wiodącego doradcę strategicznego dla branży retail, consumer goods oraz Private Equity. Więcej na temat firmy: https://www.occstrategy.com