Usługi firm kurierskich
Firmy kurierskie to bardzo ważna usługa. Dzięki temu możemy na przykład robić zakupy w wygodnej formie, przez internet. Niestety czasami zdarza się tak, że koniecznością jest złożenie reklamacji na usługi firmy kurierskiej. Odpowiedzialność za przesyłkę ciąży na sprzedawcy, aż do chwili w której kupujący otrzyma zamówienie. Na forach internetowych często można spotkać sprzeczne opinie, co nie pomaga w ustaleniu tego, kto powinien złożyć reklamację. Teoretycznie, gdy klient po otworzeniu paczki stwierdzi, że zawartość jest uszkodzona, odpowiedzialność sprzedawcy kończy się, ponieważ paczka została doręczona. W praktyce jednak jest tak, że zawartość zostaje uszkodzona w transporcie, a to oznacza, że odpowiedzialność spoczywa na sprzedawcy. Reklamacja to kolejne dni albo nawet tygodnie czekania, wysyłanie pism i oczekiwanie na odpowiedź. Dlatego warto wiedzieć co zrobić, aby zwiększyć prawdopodobieństwo pozytywnego rozpatrzenia reklamacji.
Jak zwiększyć prawdopodobieństwo pozytywnego rozpatrzenia reklamacji?
Jeśli zauważysz, że twoja paczka jest uszkodzona przed podpisaniem dokumentów, które posiada kurier, warto odmówić jej przyjęcia. Jeśli jest taka możliwość, poproś kuriera o możliwość otwarcia paczki. Dzięki temu zyskasz więcej pewności, czy zawartość nie jest uszkodzona. Pamiętaj jednak o tym, że kurier nie ma obowiązku pozwolenia na sprawdzenie zawartości przesyłki. Jeśli nie możesz sprawdzić zawartości paczki pamiętaj, że masz prawo do sprawdzenia towaru w sposób szczegółowy, w ciągu siedmiu dni od daty jej dostarczenia.
Proces składania i rozpatrywania reklamacji może się nieco różnić, w zależności od tego, jakie są normy postępowania w danej firmie kurierskiej w takich przypadkach. Pamiętaj, że szybka reakcja jest w wielu przypadkach kluczem, do uzyskania pozytywnej decyzji w sprawie twojej reklamacji. Jeśli więc otrzymałeś paczkę sprawdź możliwie jak najszybciej, czy z jej zawartością jest wszystko w porządku. Jeśli okaże się, że towar jest uszkodzony, podejmij poniższe kroki jak najszybciej:
- Jeśli zauważysz w momencie dostarczenia paczki, że jest uszkodzona, poproś kuriera o sporządzenie protokołu szkody – szczegółowe opisanie jest bardzo ważne.
- Pamiętaj o zdjęciach – warto je mieć. Dotyczy to zarówno uszkodzonego opakowania, jak i widocznych szkód jego zawartości. Warto także zatrzymać opakowanie, ponieważ może przydać się w późniejszych etapach rozpatrywania reklamacji. Najczęściej również zostaniesz poproszony o udostępnienie listu przewozowego, dokumentu, który potwierdza zawarcie umowy oraz dokumentu potwierdzającego wartość szkody.
- Teraz nadszedł czas na zgłoszenie. Masz na to siedem dni, ale pamiętaj, że warto zrobić to jak najszybciej. Dzięki temu unikniesz posądzenia o to, że towar został uszkodzony z twojej winy, już po doręczeniu przez kuriera. Warto sprawdzić, czy w danej firmie kurierskiej można zgłosić reklamację online, jest to bardzo wygodna opcja, wiele firm ją umożliwia. Po maksymalnie 30 dniach powinieneś dostać odpowiedź, która jest wynikiem rozpatrzenia reklamacji.
Duże znaczenie podczas rozpatrywania reklamacji ma jakość zapakowania towaru. Opakowanie powinno być odpowiedniej wielkości, jeśli istnieje ryzyko, że towar w transporcie będzie się przemieszczał – zabezpiecz go. Jeśli towar jest delikatny, umieść na kartonie informację „uwaga szkło”. Nie owijaj paczki materiałem, który utrudnia zweryfikowanie, czy została uszkodzona. Warto także przed wysyłką zrobić kilka zdjęć opakowania, aby mieć dowód na to, że towar został zapakowany odpowiednio, a paczka nie była uszkodzona przed nadaniem.
Podsumowanie
Kurier to niełatwy zawód, ale jest bardzo potrzebny. Mimo zrozumienia dla ciężkiej pracy kuriera trzeba pamiętać o tym, że mamy prawo do odbioru towaru, który jest w pełni sprawny. Jeśli więc widzisz, że opakowanie albo towar są uszkodzone, nie zwlekaj i podejmij kroki, które przyczynią się do pozytywnego rozpatrzenia reklamacji.