Dziesięć rzeczy, które trzeba sprawdzić w samochodzie przed zimą

Niejeden kierowca jest przerażony kiedy zbliża się okres zimy – w końcu w tym czasie zmrok szybko nas odwiedzi, ulice mogą stać się bardzo śliskie, a opady śniegu sprzyjają wykreowaniu bardzo niebezpiecznych warunków na drogach. Mróz, przez który samochód może utknąć zaparkowany na dworze, również nie należy do najprzyjemniejszego stanu pogody.

Poniżej znajdziesz dziesięć rzeczy, które trzeba sprawdzić w samochodzie przed zimą.

1. Alternator

To właśnie on jest odpowiedzialny za doładowanie w czasie jazdy akumulatora, a dodatkowo, kiedy silnik pracuje to alternator jest jego źródłem prądu. Ustalenie, czy alternator pracuje prawidłowo lub jednak posiada awarię, jest bardzo proste – wystarczy sprawdzić, czy kontrolka akumulatora podczas jazdy jest zapalona. Jeżeli kierowca zauważy, że tak się dzieje oznacza to, że prąd jest pobierany z baterii, a ona nie jest doładowywana.

2. Akumulator

Przed zimą powinniśmy sprawdzić stan naładowania baterii oraz jej moc rozruchową w akumulatorze, ponieważ bez niego nie uda nam się włączenie silnika samochodu. W serwisie jest to sprawdzane przez specjalny tester, dodatkowo mechanik powinien sprawdzić również instalację elektryczną w aucie, albowiem często zdarza się tak, że przez jej zwarcie akumulator może się rozładowywać. Czasami bywa również tak, że alternator po prostu nie radzi sobie z jego ładowaniem.

3. Przewody wysokiego napięcia

Inaczej nazywane również przewodami zapłonowymi to przewody, które występują najczęściej w starszych autach. Warto wziąć pod uwagę, że na polskich drogach znajdziemy dużo kilkunastoletnich samochodów. Chociaż w nowych, obecnie produkowanych samochodach, przewody te zostały odrzucone na rzecz cewek oraz modułów sterujących, to nadal należy o nich pamiętać, ponieważ to one przekazują ładunek elektryczny do świec zapłonowych. Oznacza to, że jeżeli będą obecne przebicia to słaby ładunek elektryczny wyrządzi trudności z uruchomieniem, a także z duszeniem się I nierówną pracą silnika.

4. Świece zapłonowe oraz żarowe

Świece zapłonowe znajdziemy w autach z silnikiem benzynowym, wymieniamy je wraz z zaleceniami producenta samochodu. Zazwyczaj przebiegi sięgają od 60 tysięcy kilometrów do 120 tysięcy kilometrów. Jeżeli świece zapłonowe nie będą działać prawidłowo możemy mieć problem z włączeniem silnika, nierównością jego pracy oraz szarpaniu – szczególnie przy przyśpieszaniu. Świece żarowe natomiast są w autach z silnikami Diesla, to one odpowiadają za wstępne podgrzanie komory spalaniu tuż po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Głównym problemem przy ich przepaleniu będzie kłopot z uruchomieniem silnika przy niskich temperaturach.

5. Ciśnienie w oponach

Spadek temperatury powoduje zmniejszenie ciśnienia w oponach, a co za tym idzie – kiedy okaże się, że jest ono nieprawidłowe to spowoduje to zwiększone spalanie, a także szybsze oraz nierównomierne zużywanie się ogumienia – przyczynia się to do utrudnienia kierowania samochodu. W związku z tym musimy kontrolować je regularnie – nie rzadziej niż co trzy tygodnie, jak I przed każdym wyjazdem w dalsze tereny.

6. Ustawienie świateł

Dobrze oświetlona droga jest kluczem do swobodnej, a także bezpiecznej jazdy zimą, kiedy zmrok zapada bardzo szybko. To właśnie dlatego powinniśmy zadbać o odpowiednie ustawienie reflektorów, tak by prawidłowo oświetlały Nam drogę, a również nie oślepiały kierowców, którzy jadą z przeciwka. Należy pamiętać, że światła ustawiamy także po każdej zmianie żarówek.

7. Płyn do spryskiwaczy, a także wycieraczki

Letni płyn do spryskiwaczy wymieniamy na zimowy, żeby to jednak uczynić musimy zużyć aktualny. Polecane są płyny, których temperatura zamarzania wynosi co najmniej -20 stopni Celsjusza. Wystrzegajmy się słabej jakości płynów do spryskiwaczy, ponieważ one mogą zamarznąć już przy -10 stopniach Celsjusza, a jeżeli zdarzy się to na szybach – nie będziemy nic widzieć. Taka sytuacja może również przepalić bezpiecznik lub uszkodzić pompę spryskiwaczy, a nawet rozsadzić zbiornik.

8. Zawieszanie

Szczególną uwagę zwróćmy na amortyzatory – jeżeli okaże się, że są zużyte to spowoduje to wydłużenie się hamowania, co podczas zimy jest bardzo niebezpieczne z uwagi na śliskie drogi. Przy okazji możemy skontrolować siłę tłumienia drgań amortyzatorów, czy są one szczelne oraz czy nie wycieka z nich olej lub nie ma przypadkiem luzów na ich trzpieniach. Oprócz tego należy dokładnie sprawdzić, czy w zawieszeniu I układzie kierowniczym samochodu nie ma luzów – pogarszają one sterowność.

9. Hamulce

Przed zimą musimy także skontrolować grubość klocków oraz stan tarcz hamulcowych. Kiedy kontrolujemy przewody hamulcowe elastyczne zwróćmy uwagę, czy są całe I nie grozi im przerwanie. Z drugiej strony przewody hamulcowe metalowe są podatne na korozję. Należy pamiętać, by nie zapomnieć o zweryfikowaniu działania hamulca ręcznego.

10. Płyn chłodniczy

Zamarznięcie płynu chłodniczego mogłoby skutkować rozsadzeniem chłodnicy, dlatego tak ważnym jest, by sprawdzić temperaturę jego krzepnięcia glikometrem.