Chatbot – co to jest i jakie ma zastosowanie w biznesie

Automatyzacja, która pozwala obniżyć koszty I zoptymalizować czas pracy staje się trendem w e-commerce oraz obsłudze klienta. Obecnie jest duża skłonność firm do używania chatbotów, których zadaniem jest wsparcie sprzedaży, a także sprawna komunikacja z Klientem. Pełnią bardzo ważną funkcję, chociaż niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, czym tak naprawdę są chatboty.

Co to jest Chatbot?

Chatboty są aplikacjami, które są najczęściej wykorzystywane w komunikatorach internetowych, a ich głównym zadaniem jest wsparcie obsługi klienta – oczywiście w zakresie komunikacji, czyli ma zastąpić on internetowego konsultanta w biurze obsługi klienta. Działają one na zasadzie symulacji oraz przetwarzania ludzkiej pisowni, dzięki czemu odpowiadają na pytania zadane przez użytkowników, a nawet pomagają im rozwiązać problemy, dodatkowo mogą pomóc w wsparciu przy dokonaniu odpowiedniej decyzji zakupu produktu lub usługi. Chociaż zazwyczaj spotkamy się z chatbotem, który skonstruowany został do odpowiedzi na proste pytania, które są jednowierszowe, to istnieją również wersje rozbudowane – asystenci cyfrowi, którzy mogą się edukować I ewoluować, przy czym dzięki temu jest zapewniony coraz wyższy poziom personalizacji.

 

Jeżeli nasz cyfrowy asystent będzie odpowiednio zaprogramowany to bezproblemowo dotrze do Klienta oraz zrozumie Jego potrzeby, co jest bardzo ważne w każdym przedsiębiorstwie. Całość procesu usprawni również przepływ informacji. Chatbot jest odpowiedzialny za odpowiadanie na zadane pytania, może sugerować optymalne rozwiązania, a także pomagać dotrzeć do określonych, poszukiwanych przez Klienta, informacji – wszystko to będzie działo się w czasie rzeczywistym, bez zbędnych opóźnień. To właśnie dzięki temu możliwym jest zbudowanie silnej partnerskiej relacji z odbiorcą. Cyfrowy asystent można użyć w komunikacji, która jest prowadzona za pośrednictwem Facebooka, komunikatorach typu WhatsApp lub Messenger, w aplikacjach mobilnych, a także strony internetowej.

Zastosowanie chatbotów w biznesie

Właściwie to większość osób miała juz jakąś styczność z chatbotem, chociaż może do tego momentu nie zdawaliśmy sobie z tego sprawy. Jeżeli jednak szukaliśmy konkretnych informacji o produktach lub usługach, to zazwyczaj cyfrowego asystenta możemy spotkać w prawym dolnym rogu, taka sama sytuacja jest kiedy chcemy zamówić taksówkę przez aplikację, a także przy zamawianiu kawy w kawiarni, natomiast pojawia się informacja o czasie realizacji lub kwocie do zapłaty.

  1. To właśnie chatboty maksymalnie zwiększają wydajność operacyjną, dzięki oferowaniu klientom pełnej wygody, a także dodatkowych usług: przypominania, prowadzenia konwersacji, przeprowadzać Klienta przez proces zakupowy, a nawet pomóc przy składaniu zamówienia. W końcu przy pomocy pracowników przedsiębiorstwo ma ograniczoną ilość osób, które mogą zostać obsłużone jednocześnie. Brak odpowiedzi na nurtujące pytania, brak reakcji I pomocy z drugiej strony jest bardzo irytujące dla ludzi. Oczekują ciągłej komunikacji, dzięki której będą w stanie uzyskać profesjonalnej I szybkiej odpowiedzi. Dzięki chatbotom firma może obsłużyć znacznie większe pole Klientów, zachowując przy tym personalizację komunikatu oraz aktywne działania, które skupione są na standardowych modelach. W końcu to On stoi na głównym szczeblu i jest najważniejszy w każdej firmie – Klient.
  2. Przychody I oszczędności są ważnym elementem w każdym miejscu pracy, dlatego też dużym atutem cyfrowego asystenta jest ograniczenie kosztów przedsiębiorstwa I możliwość stworzenia znacznych zapasów środków finansowych. Jeżeli zestawimy koszty pracy prawdziwego konsultanta człowieka I chatbota, to zdamy sobie sprawę, że to właśnie druga opcja zapewni nam więcej oszczędności, a razem z tym obniżą się także koszty pozyskania nowych klientów.

Wraz z rozwojem technologii I oprogramowania zostało stworzonych wiele rodzajów chatbotów, których zadaniem jest zwiększenie skuteczności działań marketingowych i pozyskanie klienta. Chatter boty, search boty, shopping boty, update boty, info boty, a nawet chatboty promocyjne, konkursowe. Główną zaletą wszelkiego rodzaju chatbotów jest łatwość wykorzystania w każdej branży.