9 zasad projektowania stron w branży deweloperskiej

Przygotowujemy kampanię reklamową, która spotyka się z dużym zainteresowaniem użytkowników Facebooka, korzystamy z Adwordsów, kupujemy reklamę na dużym portalu licząc na kliknięcia potencjalnych klientów. Statystyki pokazują, że kampanie są skuteczne, lecz gdy zagłębiamy się w dane dostępne w Google Analitysc, odkrywamy wysoki współczynnik odrzuceń reklamy i niski czas aktywności na stronie. Gdzie zatem popełniliśmy błąd?

Często zapominamy, że nawet najlepsza kreacja reklamowa nie sprawi, że potencjalny klient zechce pozostać na naszej stronie, gdy projektowo i merytorycznie odbiega ona od współczesnych standardów. Na co zwrócić uwagę przygotowując lub przebudowując stronę w branży deweloperskiej, dowiecie się z tego artykułu.

Po co tu jestem?

Tylko artysta ma przywilej powiedzieć, że tworzy sztukę dla sztuki, strona internetowa powinna służyć jasno określonym celom. Inaczej zaprojektujemy witrynę, do której będzie podpięty sklep, inaczej tę, która będzie jedynie przedstawiać ofertę.

Zakup mieszkania jest procesem o wiele bardziej złożonym niż zakup nowej kanapy do salonu i nie polega na dodaniu wybranego lokalu do koszyka. Strony z branży nieruchomości przede wszystkim informują o dostępnej ofercie, dlatego warto postawić na wysokiej jakości treść (zdjęcia, grafiki, opisy inwestycji).

Nie czytam wszystkiego

Przeglądając strony internetowe, nie wczytujemy się w tekst, lecz skanujemy wzorkiem, wyłapując najważniejsze informacje. O zaletach inwestycji można pisać wiele, lecz bardziej skutecznym i atrakcyjnym sposobem jest wykorzystanie krótkich haseł i grafik.

Rys. 1. Screen ze strony inwestycji Osiedle Symbioza
Rys. 2. Screen ze strony inwestycji Mieszkaj w Mieście

Warto również pochwalić się swoim sukcesem, przedstawiając go w liczbach, a szczegółową historię rozwoju firmy zamieścić w osobnej zakładce.

Rys. 3. Screen ze strony dewelopera Robyg

Pisz o mnie

Oprócz sposobu przedstawienia ważne jest również to, co mówimy o inwestycji. Można o niej pisać tak: Mieszkania przeznaczone są dla rodzin z dziećmi, okolica bogata jest w lokale usługowe, przedszkola, szkoły i parki oraz dobrze skomunikowana z resztą miasta. Można również opowiedzieć historię, która zaciekawi czytelnika i z którą będzie mógł się utożsamić.

– Każdy klient chce czuć się wyjątkowo, oczekuje szybkiej, wygodnej i spersonalizowanej oferty. Trudno zwracać się indywidualnie do każdego użytkownika strony www, ale można tak poprowadzić komunikację, by ten miał poczucie, że tekst napisany został właśnie do niego – twierdzi Anna Gumowska, CEO agencji Prime Time PR. – Bezpośredni, luźny ton, prosty i przyjazny język to sposób na zbliżenie się do odbiorcy i zachęcenie go do dalszego kontaktu – dodaje.

Rys. 4. Screen ze strony inwestycji Osiedle Symbioza

Powiedz, co robić

Przygotowując stronę, warto wyobrazić sobie naszego klienta jako małą zagubioną owieczkę, którą trzeba przeprowadzić przez ciemny i niebezpieczny las. Co prawda, nasza strona jest bezpieczna, lecz brak konkretnych wskazówek, pokazujących co robić, może jedynie zniechęcić odbiorcę do dalszej wędrówki. Umieszczenie przycisków CTA skutecznie zwiększy liczbę kliknięć na stronie.

Rys. 5. Screen ze strony inwestycji dewelopera Wawel Service
Rys. 6. Screen ze strony inwestycji Apartamenty Bokserska

Nie zmieniaj przyzwyczajeń

Kreatywność jest nagradzana, lecz pewnych utartych schematów się nie zmienia, bo mogą jedynie wywołać konsternację u odbiorcy. Logo, które linkuje do strony głównej, powinno znajdować się w lewym górnym rogu, a menu zazwyczaj zamieszczane jest po prawej stronie. Warto postawić również na proste i krótkie nazwy kategorii, użytkownik nie ma czasu na to, aby domyślać się  co jest ukryte w konkretnej zakładce, lecz ma to mieć podane na tacy.

Rys. 7. Screen ze strony dewelopera Activ Investment

Jak cię znaleźć?

Wyszukiwanie mieszkania to jedno z najczęstszych działań, jakie podejmują odbiorcy witryn z branży nieruchomości. Zadbanie o intuicyjne przeglądanie oferty sprawia, że szukanie wymarzonego M staje się dla odbiorcy przyjemnością, a nie trudnym i wywołującym irytację wyzwaniem.

Rys. 8. Screen ze strony dewelopera Bryksy
Rys. 9. Screen ze strony dewelopera Fronton

Poza tradycyjną wyszukiwarką mieszkań, deweloperzy korzystają również z rozwiązań, w których użytkownik wybiera lokal, klikając w okna inwestycji na jej wizualizacji. Takie rozwiązanie podnosi atrakcyjność witryny, lecz sprawdza się, gdy liczba mieszkań nie przekracza kilkunastu w 1 budynku. W przypadku większych inwestycji niezbędne jest zamieszczenie również tradycyjnej wyszukiwarki, która filtruje ofertę względem ceny, metrażu, piętra, tak aby użytkownik za pomocą kilku kliknięć wiedział, co pozostało w ofercie.

Rys. 10. Screen ze strony inwestycji Białe Piaski

Powiedz co nowego

Informowanie o postępach prac na budowie, dniach otwartych inwestycji, udziale w targach, sukcesach firmy, warto zamieszczać w jednej zakładce pod nazwą aktualności. Pamiętajmy, że to obraz najpierw przyciąga uwagę odbiorcy, dlatego nie zapominajmy o autentycznych, dobrej jakości zdjęciach.

Rys. 11. Screen ze strony inwestycji Park Leśny Bronowice

Gdzie mam patrzeć?

Zasada jest prosta, to co ma być zauważone w pierwszej kolejności, powinno być wyróżnione. Dzisiejszy odbiorca nie ma czasu, jest niecierpliwy i oczekuje szybkich, intuicyjnych rozwiązań. Poprzez odpowiedni kolor, kształt, obramowanie, umiejscowienie i rozmiar możemy sprawić, że pewne elementy strony będą bardziej wyeksponowane, inne zauważone dopiero po dokładniejszym przyjrzeniu się witrynie.

Rys. 12. Screen ze strony inwestycji Park Leśny Bronowice

Nie przeglądam na pececie

Obecnie większość ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych, dlatego projektując stronę, należy przygotować również wersję, która wyświetli się poprawnie nie tylko na ekranach laptopów i komputerów. Jest to czynność niezbędna, a brak responsywności strony kojarzy się użytkownikom wyłącznie z zacofaniem firmy. Warto pamiętać, że w wersji mobilnej należy zrezygnować z niektórych elementów lub ułożyć je w inny sposób, tak aby zachować czytelność strony.

Analizując statystyki stron naszych klientów, już od dawna zauważamy, że większość ruchu w witrynie odbywa się na urządzeniach mobilnych, głównie smartfonach.  Tymczasem wiele stron deweloperów wyświetla się niepoprawnie, prowadząc do frustracji użytkownika, a w konsekwencji do opuszczenia witryny. I choć nie kupujemy mieszkania przez internet, warto by potencjalny klient miał pozytywne skojarzenia z deweloperem już na etapie pierwszych doświadczeń z inwestycją – mówi Anna Gumowska.   

Rys. 13. Screen ze strony inwestycji Mieszkaj w Mieście
Rys. 14. Screen z mobilnej wersji strony inwestycji Mieszkaj w Mieście

Żyjemy w czasach nadmiaru produktów i usług, wśród których klient może wybierać do woli, chcąc go zatrzymać, należy zatem zadbać o budowanie pozytywnych doświadczeń, również podczas korzystania z naszej witryny. To odsyła nas do zagadnienia user experience, które coraz częściej pojawia się podczas tworzenia stron www, aplikacji mobilnych i nie tylko.

Projektowanie UX stawia użytkownika w centrum zainteresowania i polega na zminimalizowaniu negatywnych doświadczeń. Kluczem jest stawianie odpowiednich pytań i szukanie rozwiązań powstałych wątpliwości. Jak ułatwić użytkownikowi wyszukanie mieszkania? Jak zachęcić go do przejrzenia oferty lub wysłania formularza zapytań. Jak zaprojektować stronę, aby najważniejsze informacje były w zasięgu ręki? Jak uchronić internautę od rozczarowań, frustracji i porzucenia strony zaraz po kliknięciu?

Współczesny użytkownik Internetu skanuje treści wzorkiem, irytuje się, gdy musi długo szukać potrzebnych informacji i nie ma problemu, aby zapoznać się ofertą konkurencji. Czy można temu zaradzić? Owszem! Szybkość ładowania witryny, prawidłowo wyświetlająca się wersja mobilna, wysoka jakość materiałów, przejrzystość i intuicyjność to tylko niektóre z wielu elementów, na które należy zwrócić uwagę, tworząc stronę. Pamiętajmy, że jest to proces, który wymaga wiele czasu, testów i poprawek, lecz gra jest warta świeczki.