Doświadczenie klienta stanowi kluczowy czynnik, który wpływa na konkurencyjność w przypadku wyboru towaru oraz usług. Obecnie handle przeniósł się do internetu i to właśnie w sieci klienci coraz chętniej dokonują zakupów. Jednak nie można zapominać o tym, że sklepy stacjonarne wciąż radzą sobie doskonale, choć ich właściciele muszą nieco bardziej zadbać o sferę marketingową swoich przedsiębiorstw. Zatem jak stać się prawdziwym potentatem w branży retail oraz sprawić, aby klienci nadal wybierali tradycyjne metody zakupów?
Sklepy internetowe wygrywają
Nie da się ukryć, że w dzisiejszych czasach prężny rozwój technologii sprawił, iż zakupy przeniosły się właśnie do internetu. Coraz więcej osób decyduje się na zakupy w sieci, ponieważ jest to bardzo komfortowe rozwiązanie. Praktycznie niezależnie od tego gdzie obecnie się znajdujemy, możemy kupić potrzebne nam rzeczy, jedynie niezbędny jest internet oraz odpowiednie urządzenie. Ponadto prowadzenie sklepu internetowego to znacznie mniejsze koszty, niż w przypadku sklepu stacjonarnego. To także sprawia, że sklepy internetowe są tak bardzo popularne. Jednakże sprzedawcy w sklepach stacjonarnych wciąż mają bardzo wiele możliwości i warto walczyć o klientów, stosując w tym przypadku wiele rozwiązań marketingowych. Więc jakie strategie warto w tym przypadku obrać?
Zliczanie osób coraz bardziej popularne
Przede wszystkim powinniśmy pamiętać o tym, że w szczególności duże sklepy muszą bardzo uważnie rozkładać towar i sprawić, aby ich oferta była atrakcyjna dla klienta w każdym wieku. Istotne są także przekazywane treści reklamowe na bilbordach lub też elektronicznych wyświetlaczach. Warto użyć nowoczesnych narzędzi, które pomogą nam obliczyć jaka ilość osób przechodzi w danym miejscu oraz gdzie umieścić taką reklamę, aby była ona jak najbardziej dostosowana do użytkownika i przyciągała jego uwagę. Kolejno istotne jest aby wyznaczyć ścieżki, czyli określić klientów w danym wieku i przystosować specjalnie alejki w sklepie w zależności od ich potrzeb. Tak niewielkie zmiany na pewno sprawią, że przykładowo osoby starsze poszukujące na początku zawsze pieczywa szybko je znajdą, a być może kupią coś jeszcze. Z kolei przy kasach warto ustawić napoje energetyczne, słodycze czy też gumy do żucia, po które sięgają młode osoby.
Monitorowanie kolejek
Aktualnie wiele osób żyje bardzo szybko, mamy także wiele obowiązków i tym samym wcale nie mamy wolnego czasu. Na pewno brzmi to znajomo, ponieważ zbyt duża ilość obowiązków sprawia, że będąc również w sklepie chcemy zrobić zakupy szybko, a co najważniejsze, być szybko obsłużeni. W takim przypadku bardzo istotne jest, aby zredukować ilość osób oczekujących do kasy poprzez prowadzenie między innymi kas samoobsługowych czy też większej ilości pracowników obsługujących te miejsca. Na pewno takie zmiany sprawią, że ludzie jeszcze chętniej będą robić zakupy w naszym sklepie.
Mapy cieplne – co to jest?
Z pewnością każdy z nas zauważył, że w sklepie są punkty mniej uczęszczane przez klientów oraz bardziej. Tak zwane „wąskie gardła” to popularne miejsca, takie jak na przykład alejki z alkoholem lub też warzywa i owoce, gdzie klientów jest najwięcej. Z kolei martwe punkty to miejsca, gdzie nie znajdziemy zbyt dużo osób. Warto więc tworzyć wzorce przepływu klientów w sklepie, aby jeszcze lepiej dostosować naszą ofertę.
Bardzo ważne sieciowe systemy audio
Aby nasze zakupy w sklepie były bardzo przyjemne, warto także zadbać o odpowiednią oprawę muzyczną. Coraz więcej właścicieli sklepów decyduje się na instalację specjalnych systemów audio, za pomocą których możemy bardzo szybko zmienić nastrój w sklepie i czasem nieświadomie zachęcić naszych klientów do zakupu. Mogą one również służyć do generowania komunikatów i promocji.
Analiza wzorca zajętości
Bardzo istotne jest aby także systematycznie odczytywać ilość osób, jaka jest na obiekcie. Do tego służą różnego rodzaju wzorce zajętości, które pozwolą nam dopasować ilość obsługi, jaka jest niezbędna w danych porach dnia do obsługi klienta.
Analiza pozostałych cech klientów
Aby jak najlepiej dopasować ofertę naszego sklepu i tym samym właściwie rozłożyć w nim dostępny towar, powinniśmy także skorzystać z analizy płci i wieku naszych klientów. Jak już wcześniej wspomniano odpowiednie umieszczenie produktów sprawi, że klienci nie tylko łatwiej je znajdą, ale także chętniej kupią. W tym przypadku płeć ma także duże znaczenie, ponieważ kobiety kupują często inne rzeczy niż mężczyźni.