10 zalet zakupów przez Internet

Zakupy przez Internet zyskały znaczącą popularność w minionych latach. Coraz więcej ludzi zamienia tradycyjne sklepy stacjonarne, na ich odpowiedniki w sieci. Dlaczego zakupy on-line są dla nas tak atrakcyjne? Przedstawiamy dziesięć głównych powodów.

1.Wygoda

Za oknem pada deszcz, a samochód nie działa? Jest środek nocy, a ty nie możesz spać? Masz właśnie piętnaście minut przerwy w pracy i to jedyny wolny czas dzisiaj? Nagle przypomniało ci się, że miałeś coś kupić w sklepie na drugim końcu miasta? Nie ma sprawy – wyciągasz telefon lub laptop i robisz zakupy. Bez ruszania się z domu, ba, często nawet bez ruszania się z miejsca.

2.Dostawa do domu

To ogromna zaleta i kolejny aspekt wygody zakupów przez Internet, który doceniamy zwłaszcza, gdy zamówione przez nas produkty są ciężkie (np. materiały budowlane, zapas chemii gospodarczej, napoje, etc.) lub – w obecnej sytuacji – gdy jesteśmy chorzy i np. przebywamy na kwarantannie. To także doskonała alternatywa dla osób nieposiadających samochodu.

3.Oszczędność czasu

Nie trzeba jechać do galerii handlowej czy supermarketu, aby dostać to, co w danej chwili jest nam potrzebne. Odnajdujemy sklep internetowy z interesującym nas asortymentem w kilka sekund. Nie musimy przemieszczać się pomiędzy piętrami galerii czy pomiędzy różnymi dzielnicami miasta. Jeśli mieszkamy na wsi lub w małej miejscowości oszczędzamy jeszcze więcej czasu, bo nie musimy jechać do dużego miasta oddalonego o kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt kilometrów.

4.Oszczędność pieniędzy

Wiele produktów kupowanych przez Internet jest znacząco tańszych niż dokładnie te same produkty, ale sprzedawane w sklepach stacjonarnych. Brak dodatkowych opłat za wynajem eleganckiego lokalu lub stanowiska w galerii handlowej obniża cenę produktu. Nie zapominajmy także o marży – każdy sklep ustala ją indywidualnie. Często mniej znane sklepy internetowe mają tę marżę o wiele niższą niż popularne sieciówki. W pierwszej kolejności na myśl zapewne przychodzi nam oszczędność na elektronice lub kosmetykach, ale ta zależność działa także dla sklepów budowlanych, aptek, księgarń. Na pewno nie jeden raz zdarzyło się nam odłożyć produkt na półkę w sklepie po sprawdzeniu jego (o wiele niższej) ceny w sklepie internetowym.

5.Bardziej przemyślane zakupy

Dlaczego w sklepach stacjonarnych kupujemy więcej niż potrzebujemy? Przedłużająca się wizyta w galerii handlowej lub innym wielkopowierzchniowym sklepie skutkuje zjawiskiem zwanym impulsywnym kupowaniem. Pierwszym powodem są promocje i strategie marketingowe mające nakłonić nas, konsumentów, do wydania jak największej ilości pieniędzy. Drugim powodem jest narastająca frustracja – jesteśmy tak zmęczeni kilkugodzinną nieefektywną wędrówką w gąszczu stoisk i półek, że w pewnym momencie kupujemy cokolwiek, byleby nie wyjść z pustymi rękoma i nie mieć wrażenia zmarnowanego czasu. Przy zakupach przez Internet taka impulsywność jest zdecydowanie na niższym poziomie. Dlaczego? Odpowiedź w kolejnym punkcie.

6.Konkretne sprecyzowanie potrzeb

Ogromną przewagą sklepów internetowych jest możliwość zastosowania filtrów przy wyszukiwaniu danych produktów. Chcemy nabyć czarną sukienkę z długim rękawem za maksymalną kwotę 150 zł? Nic prostszego. Zaznaczamy w danym sklepie internetowym odpowiednie filtry – „sukienka”, „czarny”, „długi rękaw”, wybieramy nasz rozmiar, ustawiamy granicę cenową i voila! Widzimy ni mniej, ni więcej, jak tylko produkty spełniające nasze kryteria. Oczywiście analogiczną zasadę możemy stosować w dowolnym sklepie, nie tylko w sklepach ubraniowych.

7.Szerszy asortyment.

Każdy metr kwadratowy powierzchni sklepowej jest cenny i ogromna ilość księgarń, sklepów ubraniowych czy sklepów z elektroniką przedstawia stacjonarnie jedynie ułamek swojego asortymentu – jego pozostałą część możemy odnaleźć w sklepie internetowym. Zdarza się również, że dany produkt lub jego pożądany wariant (np. kolor, rozmiar) stacjonarnie został wyprzedany, ale jest dostępny na stronie internetowej. Nie musimy jechać do innej galerii czy nawet innego miasta – wystarczy włączyć komputer lub telefon.

8.Możliwość zwrotu

Prawo konsumenckie gwarantuje nam możliwość zwrotu nieużywanych produktów zakupionych przez Internet w ciągu 14 dni od momentu wejścia w ich posiadanie. Obecnie, zgodnie z maksymą „klient nasz pan” większość sklepów internetowych wydłuża tę możliwość zwrotu do 30 dni (lub dłużej) – jeśli produkt nie spełnia naszych oczekiwań, wygląda inaczej niż na zdjęciach, nie trafiliśmy z rozmiarem lub po prostu – rozmyśliliśmy się – nie ma żadnego problemu. Pakujemy paczkę i odsyłamy. Coraz częściej możliwość zwrotu jest bezpłatna – albo dla całego sklepu lub dla klientów posiadających karty klubowe, karty stałego klienta etc. Pamiętajmy, że możliwość zwrotów w sklepie stacjonarnym to zawsze dobra wola danej marki, a nie odgórny przepis.

9.Oryginalność

Jeśli szukamy produktów jedynych w swoim rodzaju, innych niż wszystkie – zdecydowanie łatwiej i z większym prawdopodobieństwem znajdziemy je w Internecie. Wielu sprzedawców prowadzi małe, lokalne biznesy, które oferują jedynie sprzedaż wysyłkową.

10.Bezpieczeństwo

Nie bez znaczenia w związku z obecną pandemią Covid-19 jest również przewaga zakupów przez Internet w kontekście naszego bezpieczeństwa. Im mniej spotkanych ludzi, dotkniętych barierek, wymienionych uścisków dłoni – tym jesteśmy bezpieczniejsi. Należy także zwrócić uwagę na fakt, iż w trakcie rocznej epidemii już kilkukrotnie w ogóle nie było dostępu do większości sklepów stacjonarnych – wtedy sklepy Internetowe są tak naprawdę jedyną dostępną opcją.