Rekomendacja w biznesie

W sytuacji, gdy reklama coraz częściej jest ignorowana przez odbiorców, a nawet traktowana bywa z nieufnością, coraz większego znaczenia nabierają rekomendacje klientów lub partnerów biznesowych. Pozytywna opinie potrafią zadziałać więcej niż najdroższa nawet kampania marketingowa.

Stare powiedzenie brzmi, że najlepiej robi się interesy z ludźmi, których się zna i którym się ufa. Szczególnie w naszych czasach te słowa są bardzo aktualne. Ludzie, także zarządzający firmami, coraz częściej mają dość tradycyjnych reklam, a często po prostu ich nie dostrzegają (swego czasu dużo mówiło się o ślepocie banerowej, a dziś można rozszerzyć ten trend również na inne formy przekazu marketingowego).

W związku z tym, wydatki na niektóre formy reklamy nieustannie spadają. Według prognoz domów mediowych, w 2016 roku reklamodawcy wydadzą na przykład o 16,3% mniej na marketing w dziennikach i o 0,7% mniej na reklamę zewnętrzną (źródło: http://www.brief.pl/artykul,4002,wydatki_na_reklame_w_2016_roku_-_prognozy_zenithoptimedia.html). Widać, że firmy szukają innego sposobu na dotarcie do klienta. Jednym z nich jest właśnie rekomendacja.

Rekomendacja a zdobywanie klienta

12Już 40% polskich przedsiębiorców docenia poparcie partnerów biznesowych i klientów (źródło: http://nf.pl/manager/rekomendacja-najlepsza-promocja-firmy,,48470,76). To oznacza, że coraz więcej firm nie skupia się jedynie na planowaniu przekazów marketingowych i kampanii reklamowych, ale również korzysta ze wsparcia dotychczasowych kontrahentów i klientów. Badania pokazują, że to właśnie pozytywne opinie oraz polecenia są najbardziej skuteczne i często wpływają nie tylko na decyzje zakupowe konsumentów, ale również na podjęcie współpracy w kanale B2B. Z danych ośrodka PBS wynika, że co piąty Polak dokonuje zakupów z polecenia, a 59% z tej grupy z rekomendacji korzystało więcej niż raz.

Polecenia są skuteczne właściwie w każdej branży (źródło: http://nowymarketing.pl/a/3067,jak-rekomendacje-klientow-wplywaja-na-zysk-firmy-badanie-pbs-dla-obserwatorium-zarzadzania). Warto podkreślić, że rekomendacje to tak naprawdę korzyść nie tylko dla samej firmy, ale również dla klienta, który w ten sposób ogranicza ryzyko skorzystania z usług niewiarygodnego podmiotu.

Jak zdobywać rekomendacje?

sprzedazJest wiele różnych sposobów na zdobywanie rekomendacji biznesowych i nie jest to wcale skomplikowane. Jeśli zależy nam na poparciu innych firm, warto zostać członkiem jednej z organizacji rekomendacji biznesowe, jak np. BNI Polska, w ramach których przedsiębiorcy mogą liczyć na przekazywanie w profesjonalny sposób poparcia, a przy okazji uczestniczyć w różnych szkoleniach. Inny sposób to podtrzymywanie relacji z klientami i kontrahentami, proszenie ich o referencje, przesyłanie podziękowań itp. Duży potencjał w budowaniu pozytywnej opinii o firmie ma także internet i portale specjalizujące się w prezentowaniu rekomendacji.

 W biznesie duże znaczenie ma zaufanie. Buduje się je długo, a traci szybko. Dlatego trzeba działać z rozwagą, nie zaniedbując żadnego sposobu na promowanie firmy, ale szczególnie warto doceniać aktualnych klientów i kontrahentów, którzy są zawsze najlepszymi ambasadorami marki.