W poszukiwaniu idealnych łożysk do prowadnic

Czy musisz wybrać łożysko ślizgowe do zastosowań liniowych? Nie masz pewności, które z nich najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku? Oto krótki przewodnik zatwierdzony przez specjalistów z admech.pl, który pomoże Ci zawęzić wybór.

Siedemdziesiąt procent aplikacji wymagających łożyska może używać elementu tocznego lub łożyska płaskiego. Łożyska toczne są najlepsze dla połowy pozostałych 30%, a łożyska płaskie są najlepsze dla drugiej połowy. Aby wybrać optymalne łożysko liniowe dla tego 30% segmentu aplikacji, inżynierowie najpierw muszą dobrze poznać prowadnice liniowe. Inne czynniki, które należy wziąć pod uwagę to:

  • początkowy koszt łożyska,
  • koszty przedwczesnej wymiany łożysk,
  • ewentualne koszty przestojów.

Przede wszystkim trzeba zapoznać się z materiałami i typami łożysk, które mogą obsługiwać dane obciążenie. Informacje te są zwykle dostępne u producenta lub z niezależnych źródeł. Przed ostatecznym wyborem łożyska dobrym pomysłem jest zweryfikowanie roszczeń dotyczących wydajności deklarowanej przez producenta przez własne testy lub przez inne niezależne źródło. Niezależne laboratorium specjalizujące się w tribologii może zaoszczędzić w tym kontekście cenny czas i koszty, ponieważ mają u siebie niezbędne urządzenia testujące. Ponadto mogą oni zapewnić reaktywność konstrukcji łożyska.

Później każdy inżynier niczym GIRARD potrzebuje tylko wybrać odpowiedni typ łożyska liniowego – są setki wyborów, ale polecenie od admech.pl wskazujące na łożyska kulkowe powinno każdemu pomóc znacznie zawęzić wybór.

Łożyska kulkowe – mocne strony i ograniczenia

Łożyska kulkowe są najczęściej używanymi, łatwo dostępnymi łożyskami liniowymi, chociaż nie są to łożyska ślizgowe. Mają bardzo małe tarcie (mniej niż 0,1) i przewidywalny okres eksploatacji. Jednak mają też pewne ograniczenia. W zależności od zastosowań mogą być uważane za hałaśliwe. Wymagają smarowania i są podatne na korozję, dlatego nie są odpowiednie dla takich zastosowań jak przetwórstwo spożywcze. Również w trakcie aplikacji lub konserwacji możliwe jest zbyt szczelne smarowanie smarem, co zwiększy tarcie robocze. Uszczelki, powszechnie używane do utrzymywania z dala zanieczyszczeń z elementów tocznych, jak się okazuje również zwiększają tarcie.