Jak prawidłowo składać reklamacje na usługi firmy kurierskiej

Składanie reklamacji na pewno nie kojarzy się z niczym przyjemnym. Procedura bywa stosunkowo skomplikowana, a przede wszystkim, wiąże się z dużym czasem oczekiwania. Dlatego razem ze specjalistami z firmy inpost.pl, przygotowaliśmy zbiór przydatnych informacji.

 

Rozwój rynku kurierskiego

Usługi kurierskie z dnia na dzień stają się coraz popularniejsze i cieszą się coraz większym zaufaniem. Rośnie z tym liczba przesłanych paczek i konkurencja w branży. Co ciekawe, stosunek reklamacji do ilości dostarczonych przesyłek jest bardzo niski. Mimo wszystko, wciąż się jednak mogą zdarzyć. Wiemy, że dla klientów, którzy korzystają z tanich usług kurierskich, konieczność złożenia nawet jednej reklamacji, nawet na setkę dostarczonych przesyłek, jest kłopotliwa. Właśnie dlatego przedstawiamy krótki poradnik – co zrobić w przypadku, kiedy tania paczka nie dojdzie, lub zostanie uszkodzona.

 

Kiedy możemy składać reklamację?

Reklamacje można składać w kilku przypadkach. Najbardziej znanym powodem jest niedotrzymanie terminu dostarczenia paczki. Zdarza się to w przypadku, w którym na przykład zamówiliśmy przesyłkę paczki priorytetowej, a firma kurierska nie dostarczyła jej w wyznaczonym terminie. Innym powodem składania reklamacji są uszkodzenia przesyłek, dostarczenie przesyłki pod zły adres, czy zwrócenie jej do nadawcy, lub nawet naliczenie dodatkowych opłat za usługę, na przykład za niewymiarową paczkę. W tych przypadkach można składać reklamację.

 

Jak złożyć reklamację?

Pominięcie pewnych danych, nie dołączenie odpowiednich dokumentów, czy złożenie reklamacji po terminie skutkuje jej odrzuceniem. Z tego powodu trzeba staranie zapoznać się z regulaminem firmy kurierskiej.

Kluczową sprawą w przypadku uszkodzenia przesyłki jest sporządzenie protokołu szkody przy kurierze. Dlatego ważne jest, aby paczkę rozpakować w jego obecności.

Ważne jest również dostarczenie niezbędnych dokumentów, a w tym:

  • oryginału pisma reklamacyjnego,
  • druku z numerem listu przewozowego,
  • druku z kwotą roszczenia i numerem konta bankowego,
  • oryginału listu przewozowego
  • dokumentu, który potwierdza wartość towaru, może to być na przykład rachunek lub faktura VAT.